ב-גיימר
 
 
 
 
 
 
 
מיוחד 
תתחילו לקרוא ספרים! 
 
 ספרים זה לא פאסה! גשו מייד לספרייה   
מיוחד |
 
אלעד קפלן

אלעד קפלן קפץ לספריה וגילה שני ספרים חדשים, שלוקחים את תעשיית המשחקים ברצינות

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ב-2007 ילד בן אחד-עשרה חנק אישה מבוגרת עבור חמישה דולרים, ולאחר מכן קבר את גופתה תחת שכבה דקה של חול. לדבריו, הוא היה זקוק לכסף על מנת לרכוש משחקי מחשב. חודש מאוחר יותר, ילד בן שמונה הציל את אחותו מאייל עצבני בעזרת כישורים אותם רכש בזמן ששיחק במשחק התפקידים ההמוני World of Warcraft.

בשני המקרים משחקים היוו חלק מרכזי ומשמעותי בחיי הילדים. אין להסיק מהסיפורים שהמשחקים עצמם גרמו לרצח או למעשה הגבורה, אלא רק כי מדובר על בידור רציני עם השלכות אפשריות על חיינו האמיתיים. זהו הבסיס לספר חדש בשם Game Addiction, שעל אף שמו השנוי במחלוקת, לא תוקף את תעשיית המשחקים אלא מתמודד איתה בגובה העיניים.
 

לא בעד ולא נגד

 
הספר פותח בשיח על הסלון הדיגיטלי, תוך הסבר כיצד המדיה האינטראקטיבית הופכת להיות זמינה עבור כולם. הספר מדגים על ידי מחקרים כיצד הבידור בכלל והבידור האינטראקטיבי בפרט מגרים את החושים, מה המניעים של גיימרים ולמה הם ממשיכים לשחק, ומדוע משחקים מהווים בידור מורכב המסוגל לפתח תסמונת התמכרות. החלקים האחרונים בספר מנתחים בצורה מלומדת את האפשרויות השונות להתמכרות, את הדרך היחודית בה ילדים ניגשים למשחק ואילו עוד השפעות יש למשחקים על חיינו.

מחברי הספר, פסיכותרפיסט בשם שוון סקוט ואקדמאי וגיימר בשם ניל קלארק, מצהירים כי הספר אינו נגד משחקים או בעדם, אלא עוסק בחווית המשחק עצמה. לאורך הדרך הם מצליחים לעמוד על יתרונות וחסרונות רבים של הבידור האינטראקטיבי. מחקרים מראים כי אחוז הולך וגובר של האוכלוסייה מעביר שעות פנאי רבות במשחקים וחלק ניכר מתוכו אף מפריז בהשקעה מעבר למינונים המקובלים. בתור מי שרואה במשחקים דבר חיובי ומאמין בצורך של חינוך בכל הרבדים בחיינו, אני חושב שמדובר בקריאה מומלצת לגיימרים ומפתחים כאחד, שרוצים לרכוש כלים בהבנת התחום לעומק.
 
 

כשטכנולוגיה ומיסטיקה נפגשים

נדמה כי אין שום מכנה משותף בין טכנולוגיה לבין מיסטיקה. עידו הרטוגזון, מחבר הספר "טכנומיסטיקה: תודעה בעידן טכנולוגי", חושב אחרת. הספר המרתק מהווה מבוא לחשיבה רוחנית על העולם הטכנולוגי בו אנו חיים. לדברי הרטוגזון, ככל שאנו עוברים לעידן הדיגיטלי משתנה גם עולם המושגים הרוחני שלנו. הרטוגזון מתבל את המסע הפילוסופי בדוגמאות רבות מתוך עולם המשחקים ואף מקדיש לבידור אינטראקטיבי שני פרקים יחודיים.

אחד הפרקים, הנקרא "משחקי מחשב ואבולוציה", עוסק בהשפעות החיוביות של משחקים על התפתחות החשיבה. משחקים הופכים להיות מפותחים ומורכבים יותר ובפשטות, דורשים מאיתנו לפצל קשב ולשמור על ריכוז לאורך זמן. הטענה היא שהצורך בפיצול הקשב משקף את הטכנולוגיה, שיודעת לבצע משימות רבות במקביל. בפועל, משחקים הם כלי לימודי להתמודדות עם המציאות הטכנולוגית.



אם תמיד תהיתם מה עושה חמור לבן מחוץ למשרדי גיימר, תמצאו את התשובה בפרק "הגיימר כמשיח". גם כאן הרטוגזון מפרט כיצד המדיה האינטראקטיבית מרחיבה את התודעה ועושה השוואה מעניינת בין התפיסה הקבלית על יצירת העולם "יש מאין" לבין עולמות דיגיטלים, שנוצרים משפה בינארית של יש (1) ואין (0). "בעוד על פי היהדות נברא העולם במאמרות, גם עולמות וירטואלים נוצרים על ידי שורות קוד" הוא מסכם.

מדובר בקריאה מומלצת במיוחד בזכות היחודיות והשוני מדפוסי החשיבה הרגילים שלנו. תמצאו בספר ניתוחים ורעיונות בתחומים טכנולוגים רבים, שמאתגרים את החשיבה של הקורא ואת הדרך בה אנו תופסים את הטכנולוגיה, המיסטיקה והחיבור ביניהם. יותר מכל, הספר מעיד על בגרות מסוימת של תעשיית המשחקים, שכבר איננה רק פרקטיקה תלושה אלא דיסציפלינה אותה ניתן ללמוד בשילוב עם תורות אחרות.

שני הספרים בעלי גישה שונה ומהווים תוספת חשובה לספרים הרבים שכבר נכתבו על בידור אינטראקטיבי. הכתיבה הזו, על כל זוויותיה, מבורכת ומאפשרת לגיימרים לקחת את התחביב ברצינות גם מחוץ למסך. קריאה מהנה!
 
 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by